Kapel Opveld vroeger

Ontdek de Tijdloze Schoonheid van de Kloosterkapel: Een Meesterwerk van Architectuur en Kunst

Opveld in gebruik als kloosterkapelIn het jaar 1910 ontsproot er uit het creatieve brein van de veelbelovende architect Theo van Kan (1883-1914) een meesterwerk dat tot op de dag van vandaag bewondering oogst - de prachtige Kloosterkapel. Helaas werd Van Kan slechts 31 jaar oud en kon hij niet lang genieten van zijn meesterwerk, want kort na de voltooiing van de kapel is hij gestorven.

Het oorspronkelijke ontwerp van de Kloosterkapel omvatte een majestueuze toren, maar dit deel van het ontwerp werd nooit gerealiseerd. Toch blijft de kapel een indrukwekkende architectonische creatie met een kruisvormige plattegrond en korte transeptarmen. Bij het naderen van de kapel lijkt de ingang op een majestueuze triomfboog, gedragen door tien gracieuze zuilen. Boven deze entree verrijzen drie imposante topgevels, waarvan de middelste een nis herbergt met een terracotta Mariabeeld, eveneens ontworpen door de getalenteerde Van Kan.

Eenmaal binnen in de kapel valt het oog op het schip, dat bestaat uit vier traveeën met elegante rondboogvensters. Het koor is sierlijk halfrond afgesloten en omringd door een kooromgang waarin vijf ronde vensters de ruimte verlichten.

Hoewel de compositie van de Kloosterkapel een neoromaanse stijl uitstraalt, valt de uitgesproken expressionistische detaillering van de bakstenen direct op. De veldovenstenen zijn zorgvuldig op kleur gesorteerd en vormen levendige muurvlakken. Het metselwerk toont opvallende texturen, terwijl sommige ornamenten, zoals de bekroningen van de steunberen, een uiterst origineel karakter hebben. Ze lijken te verwijzen naar het oriëntalisme en dragen tegelijkertijd een eerbetoon aan de invloedrijke architect Berlage.

Het interieur van de kapel is al even indrukwekkend als de buitenkant, met muren opgetrokken uit mergelblokken die lokaal gewonnen zijn. De glas-in-loodramen, die dateren uit 1930, zijn het kunstzinnige werk van Jean den Rooijen uit Roermond. Opmerkelijk genoeg werden de kerkbanken getimmerd door Belgische vluchtelingen tijdens de Eerste Wereldoorlog, en ook de biechtstoel stamt uit die tijd. De betoverende muurschilderingen, die de kapel sieren sinds 1953, waren het werk van de begaafde kunstenaar Huub Loontjens. Het hoogaltaar, vervaardigd in 1952 door de befaamde Tilburgse edelsmid Hamers, bestond uit ongepolijste Longchamps natuursteen en marmer. Daarnaast prijkten er in de kapel twee neoclassicistische zijaltaren, waarvan er één afkomstig was uit de voormalige huiskapel en de andere uit de oude kerk van Heer.

De Kloosterkapel is niet alleen een meesterwerk van architectuur, maar ook een bron van kunstzinnige rijkdom en spirituele verrijking. Het is een tijdloos symbool van vakmanschap en toewijding dat tot op de dag van vandaag mensen van overal ter wereld blijft betoveren.

Scroll naar boven